Inrichting/inventaris
Omdat sommige self-catering onderkomens van privé-eigenaren zijn, kan de inrichting per bungalow/ appartement/ vakantiewoning verschillen.

In het buitenland zal je in de keuken waarschijnlijk veel minder attributen aantreffen dan je gewend bent. Neem daarom het een en ander mee van huis: bijvoorbeeld afwasborstel, vaat- en theedoeken, koffiezetapparaat, fluitketel, koffie- en theepot, eierdopjes, aardappelschilmesje, koffiefilters en -houder, kaasschaaf, blikopener en kurkentrekker. Was- en/of vaatwasmachines tref je zelden aan. Neem extra hand- en theedoeken mee wanneer je in een appartement of bungalow gaat logeren, ook wanneer in de beschrijving staat aangegeven, dat deze inbegrepen zijn.

Houd er rekening mee dat de bedden in vooral de Zuid-Europese landen anders kunnen zijn dan bij je thuis (minder stevig, korter-1m80/1m90).

Kinderen
Extra kindermeubilair voor de allerkleinsten, zoals bedjes, stoelen of boxen, zal niet altijd ruim voorradig zijn. Het is evenmin automatisch bij de huursom inbegrepen. De kosten moeten ter plaatse betaald worden (tenzij anders vermeld staat in de beschrijving van de accommodatie). Kinderbedjes moeten vaak in de woonkamer geplaatst worden vanwege de beperkte ruimte in de slaapkamer.

Zwembaden

Op vakantie gaan naar een warme bestemming betekent vaak genieten van zon en strand, waarbij doorgaans ook genoten wordt van de zee en het bij het hotel behorende zwembad. Jong en oud zal veel plezier beleven in en rond het water. Toch is het belangrijk om de veiligheid van, met name, jonge kinderen niet uit het oog te verliezen.

Vandaar de volgende vijf tips:
1. Het zwembad of strand kan abrupt aflopen en snel dieper worden, test dus altijd samen met uw kind tot waar ze veilig kunnen lopen
2. Zwembaden kunnen ondieper zijn dan ze lijken – pas op dat er niet altijd overal veilig gedoken kan worden
3. Laat kinderen niet hard rennen rond het zwembad omdat de tegels nat en glad kunnen zijn
4. Laat kinderen niet spelen bij afvoer- en waterzuiveringputjes en roosters omdat de afzuiging van het water daar zeer sterk kan zijn en uw kind onder water vast kan komen zitten. Ook als er een voorwerp op de afzuigpunt zit, is het zeer verstandig te voorkomen dat uw kind dit er zelf afhaalt zonder hulp van een volwassene.
5. Laat kinderen nooit onbegeleid van glijbanen afgaan. Als ze nog ongeoefend zwemmer zijn kunnen ze gedesoriënteerd raken onder water

Dus zowel op het strand als in het zwembad, ook al kunnen kinderen zwemmen als de beste, houdt altijd een oplettend oogje in het zeil!

Faciliteiten
In bepaalde seizoenen kunnen sommige faciliteiten gesloten zijn vanwege bijvoorbeeld weersomstandigheden of te weinig belangstelling. Te denken aan crèches, wasserettes, discotheken, bergliften, zwembaden, winkels, tennisbanen, attracties, animatie en dergelijke. Van eventuele wijzigingen proberen wij je op de hoogte te houden, maar er kunnen zich omstandigheden voordoen waardoor wij je niet meer kunnen berichten.

Schoonmaken
Of de eindschoonmaak bij de prijs is inbegrepen, staat aangegeven in de desbetreffende prijstabel in onze brochure. Laat echter altijd de keuken en keukeninventaris opgeruimd en schoon achter.

Ruhetag’, maaltijden en diëten
Veel hotels in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië en Luxemburg kennen eenmaal per week een rustdag, de zogenaamde ‘Ruhetag’. Het meeste personeel heeft dan vrij waardoor er geen uitgebreide maaltijden worden klaargemaakt. Ook zijn er ‘s avonds geen bestellingen mogelijk. De meeste hotels serveren een eenvoudig ontbijt of ze hebben een ontbijtbuffet.

Halfpension betekent ontbijt en één hoofdmaaltijd (bijna altijd het diner), volpension betekent ontbijt, lunch en diner. In voor- en naseizoen en bij geringe bezetting wordt het ontbijt vaak aan tafel geserveerd i.p.v. in buffetvorm opgediend. Op (nationale) feestdagen wordt soms een eenvoudig of aangepast diner geserveerd. In veel hotels wordt rekening gehouden met eventuele wensen ten aanzien van een speciaal dieet. Het is echter wel noodzakelijk van tevoren reeds op te geven welk dieet je wenst en ook is het verstandig om bij aankomst in het hotel – indien mogelijk schriftelijk – op te geven welke producten c.q. etenswaren je niet mag gebruiken. Je dient de tegemoetkoming aan jouw dieetwensen te zien als een extra service van het hotel. Het kan daarom voorkomen dat men niet geheel aan je wensen kan voldoen of dat je gezien de aard van jouw dieet – speciale bereidingswijze en/of gerechten – ter plaatse een vergoeding dient te betalen.

Telefoneren
In een vakantieaccommodatie gelden meestal (veel) hogere telefoontarieven dan in het plaatselijke postkantoor of in een telefooncel. Het bellen met je Nederlandse mobiele telefoon vanuit het buitenland is kostbaar en de bereikbaarheid is niet overal even goed.

Automatisch bellen met Nederland
Voor alle landen geldt dat je altijd eerst 0031 moet intoetsen, vervolgens het netnummer zonder 0 en daarna het abonneenummer. In veel landen is de goedkoopste manier om met Nederland te bellen door gebruik te maken van telefoonkaarten. Deze zijn meestal verkrijgbaar bij postkantoren, tabakswinkels en kiosken. Soms kun je ook met je creditcard bellen.

Collect bellen betekent dat degene die in Nederland gebeld wordt, de kosten accepteert en betaalt. Per gesprek wordt hiervoor een extra eenmalig bedrag in rekening gebracht. Je draait of toetst het nummer uit de onderstaande tabel.

Je krijgt de telefonist(e) of de Nederlands sprekende computer van KPN aan de lijn die je doorverbindt met degene die je wil spreken.

België 0800 10031
Duitsland 0800 0800 031
Finland 0800 110 310
Frankrijk 0800 99 0031
Italië 800 172 272
Luxemburg 800 20031
Oostenrijk 0800 200223
Tsjechië 0042 003101
Zweden 0200 220031
Zwitserland 0800 550031